Szukając sposobów podwyższenia frekwencji wyborczej w Polsce, zaproponowano wprowadzenie przymusu uczestnictwa obywateli polskich w wyborach parlamentarnych, prezydenckich, samorządowych, do Parlamentu Europejskiego oraz w referendach.
Ustosunkuj się do tej propozycji. Podaj argumenty i kontrargumenty. Rozważ inne niż przymus wyborczy działania, które mogłyby zwiększyć zainteresowanie obywateli życiem politycznym kraju.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2014-07-22 22:10:47
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Scharakteryzuj problem wolontariatu w Polsce: organizacje działające na jego
zasadach, skutki, jakie przynosi aktywność w jego ramach, oraz stopień zainteresowania taką formą pracy na rzecz innych. Zaproponuj działania samorządu oraz władz państwowych mogące wzmocnić ten rodzaj aktywności. Odwołaj się do materiałów źródłowych z zadań 27–31.
...................................................................................................................
...................................................................................................................
...................................................................................................................
...................................................................................................................
...................................................................................................................
...................................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: brak
Dodano: 2013-12-23 18:38:25
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie tekstu źródłowego podaj dwie konsekwencje braku zaufania między ludźmi.
Ewa Winnicka: Mamy zatem powszechny deficyt zaufania. Dlaczego warto ufać drugiemu człowiekowi?
Piotr Sztompka: Bo żyjemy w świecie, w którym nie jesteśmy sami i nigdy nie będziemy. W realizowaniu naszych potrzeb życiowych, przyjemności obcowania z innymi, w przyjaźni,miłości, współpracy jesteśmy zależni od innych, którzy mogą działać pięknie, godnie i wspaniale, ale też haniebnie. Wobec tego w każdej naszej relacji z innymi natrafiamy na element ryzyka. Z przyjaciółką, z żoną, z szefem, z lekarzem, z politykiem. Nigdy nie możemy wiedzieć na pewno, że on spełni oczekiwania. Nie mamy pewności, że adwokat nam dobrze doradzi, ja nie mam pewności, że pani dobrze ten wywiad zredaguje jako dziennikarz, że polityk podejmie decyzje, które przyniosą mi poprawę życia.
Źródło: Towar tłukliwy, „Polityka”, nr 32/2007.
• ...........................................................................................................
..............................................................................................................
• ...........................................................................................................
..............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 18:35:43
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli wybierz dwa zdania prawdziwe. Wpisz w wyznaczone miejsca litery, którymi oznaczono te zdania.
Tabela. Deklarowane powody aktywności społecznej w Polsce
Które z wymienionych powodów były dla Pana(i) najważniejsze, gdy procent decydował(a) się Pan(i) zaangażować w dobrowolną, nieodpłatną pracę w celach wskazań społecznych? |
procent
wskazań
|
Przekonanie, że innym po prostu trzeba pomagać. |
55 |
Przekonanie, że jeśli ja pomogę innym, to i mnie ktoś kiedyś pomoże. |
42 |
Współczucie wobec ludzi potrzebujących pomocy. |
40 |
Świadomość, że – pomagając innym – łatwiej rozwiązać wspólne problemy. |
32 |
Możliwość poznania innych ludzi. |
18 |
Przekonania religijne. |
17 |
Możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności, których nie można byłoby zdobyć w inny sposób. |
14 |
Możliwość zdobycia doświadczenia przydatnego w pracy lub w poszukiwaniu pracy. |
12 |
Możliwość pogłębienia wiedzy o celu, który popieram, lub problemie, który mnie interesuje. |
12 |
Znajomość osób zaangażowanych w pracę społeczną. |
8 |
Chęć poznania swoich sąsiadów lub członków własnej społeczności lokalnej. |
7 |
W moim środowisku praca społeczna jest popularna, modna. |
5 |
Trudno powiedzieć. |
5 |
Uwaga: Procenty nie sumują się do 100, ponieważ respondenci mogli wskazać więcej niż jeden powód; zamieszczono wyłącznie odpowiedzi osób poświęcających wolny czas na pracę społeczną.
Na podstawie: Aktywność społeczna Polaków – poziom zaangażowania i motywacje, Komunikat z badań CBOS BS/62/2011.
A. Najwięcej spośród ankietowanych jest przekonanych, że jeżeli udzielą komuś pomocy, to i im ktoś kiedyś takiej pomocy udzieli.
B. Zaangażowanie w dobrowolną i nieodpłatną pracę społeczną najczęściej wynika z przekonania, że innym należy pomagać.
C. Co dwudziesty spośród badanych wskazał, że praca społeczna w jego środowisku jest popularna i modna.
D. Co siódmy z respondentów jest przekonany, że praca społeczna na rzecz innych będzie korzystna przy poszukiwaniu pracy.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 18:29:53
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Wskaż – odwołując się do danych zamieszczonych w tabeli – zależność między obszarami aktywności społecznej a opinią, że ludzie nie są w stanie pomóc potrzebującym ani rozwiązać problemów swojego środowiska.
Tabela. Postawy społeczeństwa polskiego wobec możliwości wpływu społecznego według typu aktywności społecznej
|
Obszary aktywności społecznej |
Działalność
indywidualn
i praca w organizacjach
|
Tylko
działalność
indywidualna
|
Brak
jakiejkolwiek
aktywności
społecznej
|
Ludzie tacy jak ja, działając wspólnie z innymi, mogą pomóc potrzebującym lub rozwiązać niektóre problemy swojego środowiska. |
84 |
63 |
34 |
Ludzie tacy jak ja, nawet działając wspólnie z innymi, nie są w stanie pomóc potrzebującym ani rozwiązać problemów swojego środowiska. |
13 |
29 |
51 |
Trudno powiedzieć. |
3 |
8 |
15 |
Na podstawie: Aktywność społeczna Polaków – poziom zaangażowania i motywacje, Komunikat z badań CBOS BS/62/2011.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
...............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 18:16:35
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie tabeli wskaż tendencję w deklaracjach społeczeństwa polskiego na temat pracy społecznej w minimum jednej dziedzinie.
Tabela. Deklaracje społeczeństwa polskiego dotyczące pracy społecznej w organizacjach obywatelskich
|
2002 |
2006 |
2010 |
w procentach |
Osoby niepracujące społecznie |
79 |
77 |
72 |
Osoby pracujące społecznie w jednej dziedzinie |
15 |
14 |
15 |
Osoby pracujące społecznie w dwóch i więcej dziedzinach |
6 |
9 |
13 |
Na podstawie: Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich w latach 1998–2010, Komunikat z badań CBOS BS/16/2010.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
...............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 18:05:25
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie wykresu porównaj aktywność społeczną w krajach skandynawskich i iberyjskich.
Wykres. Przeciętna liczba organizacji, do których należą pełnoletni respondenci (2002–2007)
Na podstawie: J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Warszawa 2007.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
...............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 16:07:17
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Przybywający do naszego kraju repatrianci są więc najczęściej drugim lub trzecim pokoleniem Polaków ze Wschodu, urodzonym i wychowanym w Związku Radzieckim. Ponadto ich rodziny są zróżnicowane etnicznie [...]. Tym samym adaptacja środowiskowa – przyswojenie sobie polskich obyczajów, nawiązanie kontaktów z sąsiadami, przystosowanie się do pracy [...] a także nauczenie się języka, są dla wielu rodzin repatriantów takimi samymi wyzwaniami, jak dla innych imigrantów.
Źródło: P. Hut, Warunki życia i proces adaptacji repatriantów w Polsce w latach 1992–2000 , Warszawa 2002.
A. Podaj – za autorem tekstu źródłowego – przyczynę problemów adaptacyjnych większości repatriantów w Polsce.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
B. Wskaż różnicę w kwestii nabywania obywatelstwa Rzeczypospolitej Polskiej przez repatriantów i imigrantów.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 16:00:58
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie danych zamieszczonych na wykresie i w tabelach oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Wykres. Modele małżeństwa wśród Polaków w wieku 18–39 lat
Tabela 1. Respondenci w wieku 18–39 lat planujący w przyszłości potomstwo 
Tabela 1. Respondenci w wieku 18–39 lat planujący w przyszłości potomstwo
Wiek |
Wykształcenie |
podstawowe |
zawodowe |
średnie |
wyższe |
w procentach |
18 - 24 |
76 |
73 |
79 |
85 |
25 - 29 |
59 |
52 |
57 |
76 |
30 - 34 |
28 |
29 |
36 |
53 |
35 - 39 |
12 |
13 |
13 |
18 |
Tabela 2. Odpowiedzi respondentów w wieku 18–39 lat na pytanie: Czy planuje Pan(i) w przyszłości potomstwo?
Model małżeństwa |
Tak |
Nie |
Nie wiem |
w procentach |
Mieszany |
36 |
43 |
21 |
Tradycyjny |
36 |
49 |
15 |
Partnerski |
43 |
37 |
20 |
Odwrócony |
38 |
45 |
17 |
Na podstawie: Postawy prokreacyjne Polaków, Komunikat z badań CBOS BS/4/2010.
A. Podaj odsetek małżeństw, w których pracują mąż i żona.
...............................................................................................................
B. Uzupełnij tekst, wpisując w wyznaczone miejsca: rodzaj wykształcenia (1.), typ modelu małżeństwa (2.) oraz liczbę (3.).
Niezależnie od kategorii wieku, w przyszłości potomstwo planują najczęściej respondenci z (1.) .................................. wykształceniem. Najwyższy odsetek odpowiadających twierdząco na to samo pytanie jest wśród ankietowanych, którzy określają model swojego małżeństwa jako (2.) .................................. . Spośród osób, których małżeństwo plasuje się w najbardziej powszechnym modelu, (3.) ................ % nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi w tej kwestii.
C. Oceń przedstawione na wykresie modele małżeństw z perspektywy
równouprawnienia.
...............................................................................................................
...............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 15:45:30
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie mapy i własnej wiedzy uzupełnij tabelę dotyczącą mniejszości narodowych w Polsce. Do każdego opisu dopisz nazwę właściwej mniejszości narodowej oraz numer, którym oznaczono na mapie obszar jej zwartego zamieszkiwania.
|
Opis |
Nazwa mniejszości
narodowej
|
Numer
na mapie |
A. |
Mniejszość narodowa tradycyjnie zamieszkująca tereny Spiszu i Orawy. Przedstawiciele tej mniejszości są w większości wiernymi Kościoła katolickiego. |
|
|
B. |
W województwie opolskim członkowie tej mniejszości stanowią ponad 20% mieszkańców w wielu gminach. Przedstawiciel wybrany z list komitetu wyborczego tej mniejszości zasiada w Sejmie RP. |
|
|
C. |
Większość przedstawicieli tej mniejszości zamieszkuje południowo-wschodnie tereny województwa podlaskiego i wyznaje prawosławie. |
|
|
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 15:54:51
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Na podstawie ilustracji i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
PEKIN 2008 Źródło: http:/rece-precz-od-………..net/result/news/id/606
A. Podaj nazwę problemu, który został zilustrowany na plakacie.
..............................................................................................................
B. Sformułuj dwa merytoryczne argumenty za udziałem w akcji mającej na celu zaprotestowanie przeciwko temu problemowi.
• ...........................................................................................................
• ...........................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 15:25:57
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Do każdego opisu stosunków Polski i państwa z nią sąsiadującego dopisz nazwę tego państwa.
|
Opis stosunków Polski z państwem sąsiadującym |
Nazwa państwa |
A. |
Stosunki uregulowano w 1994 roku traktatem o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy. Polska skutecznie popierała starania tego państwa o członkostwo w UE i NATO. Ostatnio między obydwoma państwami nastąpiło ochłodzenie stosunków w związku z polityką narodowościową tego kraju. |
|
B. |
Stosunki uregulowano w 1992 roku traktatem o przyjaznej
i dobrosąsiedzkiej współpracy. Są one najczęściej dość chłodne i nieufne, a do problemów należały m.in. kwestia członkostwa Polski w NATO oraz wprowadzone przez ten kraj embargo na import polskiego mięsa. Niełatwe jest także rozliczenie wielu bolesnych wydarzeń z przeszłości, choćby kwestii katyńskiej. |
|
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 15:17:57
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Do każdego przepisu prawnego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej dopisz pełną nazwę kodeksu, w którym jest zamieszczony.
A. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
...................................................................................................................
B. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
...................................................................................................................
C. Krewnymi w linii prostej są osoby, z których jedna pochodzi od drugiej.
...................................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 13:23:41
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Do każdego opisu kompetencji dopisz nazwę właściwego organu władzy sądowniczej w Rzeczypospolitej Polskiej. Odpowiedzi wybierz spośród:
Naczelny Sąd Administracyjny, Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu.
|
Opis kompetncji |
Nazwa organu |
A. |
Rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy Prezydentem RP a Prezesem Rady Ministrów RP. |
|
B. |
Orzeka o winie ministra za naruszenie Konstytucji RP w zakresie jego urzędowania. |
|
C. |
Stwierdza ważność wyborów do Sejmu RP i Senatu RP. |
|
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 13:03:08
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Uzupełnij tekst dotyczący inicjatywy ustawodawczej, wpisując w wyznaczone miejsca nazwę organu władzy Rzeczypospolitej Polskiej (A.) oraz liczbę (B.).
Inicjatywa ustawodawcza w Polsce przysługuje posłom, Senatowi, (A.) .......................................................................... i Radzie Ministrów. Prawo to ma również grupa co najmniej (B.) ..................................................... obywateli mających czynne prawo wyborcze do Sejmu.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 12:56:59
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Podkreśl dwie nazwy aktów prawnych publikowanych w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
A. ratyfikowana umowa międzynarodowa
B. rozporządzenie porządkowe wojewody
C. konstytucja
D. zarządzenie Prezydenta RP
E. uchwała rady gminy
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 10:25:24
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Uzupełnij schemat organizacji sądownictwa i procedur procesowych w Rzeczypospolitej Polskiej, wpisując w wyznaczone miejsca nazwy właściwych sądów.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 10:23:43
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Uzupełnij tekst dotyczący organów samorządu województwa, wpisując w wyznaczone miejsca nazwy właściwych instytucji samorządowych (A., C., D.) oraz liczbę lat (B.).
Organem stanowiącym i kontrolnym samorządu województwa jest (A.) ................................................ . Jego kadencja trwa (B.) ..................... . Kolegialnym organem wykonawczym jest (C.).............................................. . Jego pracami kieruje (D.) ............................................................................ .
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 10:20:12
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Wyjaśnij pojęcie immunitetu parlamentarnego oraz podaj po jednym argumencie „za” i „przeciw” tej instytucji.
pojęcie - .....................................................................................................
..................................................................................................................
argument "za" - ...........................................................................................
..................................................................................................................
argument „przeciw” - ....................................................................................
...................................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 10:12:33
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|
Do każdego fragmentu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej dopisz nazwę właściwej funkcji Sejmu RP.
A. Art. 120. Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, chyba że Konstytucja przewiduje inną większość.
funkcja ..................................................................................................
B. Art. 157. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem solidarną odpowiedzialność za działalność Rady Ministrów.
funkcja ..................................................................................................
C. Art. 205.1. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu, na 6 lat i może być ponownie powołany tylko raz.
funkcja ..................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-23 10:09:54
Etap: Matura
Dział: Zadania maturalne
Poziom: podstawowy
|
|