Na mapie zaznaczono numerami od 1 do 7 wybrane państwa Europy.
Uzupełnij tabelę według podanego wzoru. Przyjmij, że znak (+) potwierdza podane w tabeli informacje, a znak (–) im zaprzecza.
Nazwa państwa |
Przynależność
do UE |
Wyodrębnienie się
z większego
państwa po 1989 roku |
Numer
na mapie |
Polska |
+ |
- |
1 |
Estonia |
|
|
|
Bułgaria |
|
|
|
Czechy |
|
|
|
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 14:02:46
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie zamknięte
Poziom: podstawowy
|
|
Przyporządkuj wymienionym przyczynom konfliktów po dwa przykłady obszarów, w których konflikty te zaistniały.
Czeczenia, Kaszmir, Falklandy, Afganistan, Tybet
Główna przyczyna konfliktu |
Obszary |
Dążenie do niepodległości |
- ..............................................
- ..............................................
|
Spór o terytorium |
- ..............................................
- ..............................................
|
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:56:16
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie zamknięte
Poziom: podstawowy
|
|
W tabeli podano cechy rolnictwa wybranych regionów rolniczych świata.
Nazwa regionu
(wpisz literę)
|
Przeważający
typ rolnictwa
|
Poziom
mechanizacji |
Poziom
towarowości
|
Główne uprawy |
|
intensywny |
wysoki |
wysoki |
przenica, buraki cukrowe, warzywa |
|
intensywny |
niski |
niski |
ryż, herbata, soja |
|
intensywny |
wysoki |
wysoki |
przenica, kukurydza, bawełna |
Uzupełnij tabelę. Dobierz do podanych cech rolnictwa nazwy regionów rolniczych, którym odpowiadają wymienione cechy.
A. południowoazjatycki B. północnoafrykański i zachodnioazjatycki
C. zachodnioeuropejski D. północnoamerykański
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:51:12
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie zamknięte
Poziom: podstawowy
|
|
W XX w. doszło do zniszczenia lasów iglastych regla górnego w Górach Izerskich i Karkonoszach. Obecnie próbuje się przywrócić lasy do pierwotnego stanu, ale proces ten potrwa jeszcze wiele lat. Zaznacz główną przyczynę zniszczenia lasów iglastych w Górach Izerskich i Karkonoszach.
A. Wycinanie lasów pod osadnictwo i budowę dróg.
B. Nadmierny wyrąb drzew z powodu rozwoju gospodarki rolnej.
C. Dynamiczny rozwój budownictwa turystycznego na stokach gór.
D. Duża emisja SO i tlenków azotu przez przemysł na pograniczu Polski.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:44:43
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie zamknięte
Poziom: podstawowy
|
|
Na wykresach przedstawiono udział poszczególnych działów gospodarki w tworzeniu PKB w wybranych krajach.
Przyporządkuj podanym krajom odpowiadającą im strukturę PKB. Wpisz obok każdego kraju numer właściwego wykresu.
Chiny ........... Indie ............ Polska ............ Stany Zjednoczone ............
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:41:51
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie zamknięte
Poziom: podstawowy
|
|
Japonia w dużym stopniu jest uzależniona od energetyki jądrowej. Z elektrowni jądrowych pochodzi tu blisko 30% wytwarzanej energii. Kraj ten w 2012 r. zajmował trzecie miejsce na świecie pod względem liczby reaktorów atomowych stosowanych w energetyce.
a) Podaj dwie przyczyny rozwoju energetyki jądrowej w Japonii.
1. .......................................................................................................
2. .......................................................................................................
b) Wymień dwie zalety energetyki jądrowej, z punktu widzenia ochrony środowiska, w porównaniu z energetyką cieplną bazującą na węglu.
1. .......................................................................................................
2. .......................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:38:41
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie otwarte
Poziom: podstawowy
|
|
Na wykresach przedstawiono udział głównych źródeł energii służących do zasilania sieci cieplnej w Szwecji i w Polsce w 2009 roku.
a) Na podstawie wykresów sformułuj dwa wnioski dotyczące różnic w strukturze źródeł energii wykorzystywanych do zasilania sieci cieplnej w Szwecji i w Polsce.
1. .............................................................................................
.................................................................................................
2. .............................................................................................
.................................................................................................
b) Wymień dwie ekologiczne korzyści, jakie odniosłaby Polska dzięki zmianie struktury źródeł energii wykorzystywanych do zasilania sieci cieplnej na strukturę zbliżoną do występującej w Szwecji.
1. .............................................................................................
.................................................................................................
2. .............................................................................................
.................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:33:23
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie otwarte
Poziom: podstawowy
|
|
Na mapie Afryki zaznaczono wybrane obszary o małej lub dużej, na tle kontynentu, gęstości zaludnienia.
Uzupełnij tabelę zgodnie z poleceniami a) i b).
a) Wpisz obok każdego z wymienionych obszarów określenie gęstości zaludnienia: mała lub duża.
b) Dobierz do każdego z obszarów czynnik, który ma największy wpływ na gęstość zaludnienia na tym obszarze.
Obszar położony na terytorium: |
Gęstość zaludnienia
(wpisz mała lub duża) |
Czynnik
(wpisz numer) |
- RPA |
|
|
- Demokratycznej Republiki Konga |
|
|
- Maroka |
|
|
- Namibii |
|
|
Czynniki:
1. klimat gorący i wilgotny
2. ciepły, łagodny klimat z przewagą opadów w porze zimy
3. bogate złoża surowców mineralnych, rozwój okręgu przemysłowego
4. duże dobowe amplitudy temperatury powietrza, skrajnie suchy klimat
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:27:59
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie otwarte
Poziom: podstawowy
|
|
W tabeli przedstawiono informacje dotyczące zmian liczby ludności w wybranych dużych miastach świata.
Miasto |
Państwo |
Ludność miasta (w tys.) |
2000 r. |
2010 r. |
Abudża |
Nigeria |
420a |
1576c |
Addis Abeba |
Etiopia |
2495 |
3100c |
Berno |
Szwajcaria |
123 |
123 |
Budapeszt |
Węgry |
1740b |
1722 |
Rzym |
Włochy |
2644 |
2761 |
São Paulo |
Brazylia |
9786 |
11254 |
a 2001 r. b 2002 r. c 2007 r.
Podaj po jednej przyczynie zmian liczby ludności dużych miast w krajach wysoko i słabo rozwiniętych gospodarczo.
Kraje wysoko rozwinięte ..........................................................................
..............................................................................................................
Kraje słabo rozwinięte .............................................................................
..............................................................................................................
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:17:38
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie otwarte
Poziom: podstawowy
|
|
Na wykresie przedstawiono dla wybranych krajów udział osób w wieku powyżej 65 lat w 2008 r. i prognozę udziału tych roczników w 2060 r.
Na podstawie zamieszczonych na wykresie informacji uzasadnij, że sytuacja
demograficzna Polski w 2060 r. będzie mniej korzystna niż pozostałych krajów.
|
|
Odpowiedzi: 1
Dodano: 2013-12-21 13:03:57
Etap: Matura
Dział: Arkusze maturalne
Rodzaj: zadanie otwarte
Poziom: podstawowy
|
|